Zasady działania automatycznych bram garażowych
Działanie automatycznych bram garażowych jest możliwe dzięki wyposażeniu ich w specjalny napęd. Podstawowymi elementami budującymi każdy napęd są głowica, szyna z łańcuchem oraz element, który łączy napęd z bramą. Funkcję łańcucha może pełnić także pasek zębaty – takie rozwiązanie pozwala uniknąć pamiętania o regularnym smarowaniu. Wartościami charakteryzującymi konkretny model napędu są siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Jednak cechą najistotniejszą, jaka powinna wyróżniać idealny napęd, jest jego bezawaryjność.
Napęd bramy może być uruchamiany na różne sposoby – za pomocą przycisku, kluczyka, zamka kodowego lub fal radiowych. Najwygodniejsze są oczywiście rozwiązania niewymagające wysiadania z auta. Kolejnym ważnym elementem decydującym o skutecznym działaniu automatycznych bram garażowych jest zewnętrzny mechanizm odblokowujący. To właśnie on umożliwia otwarcie bramy z zewnątrz, nawet jeśli wystąpi przerwa w dostawie prądu lub pojawi się ewentualna awaria napędu.
Niezwykle istotna jest również funkcja startu i stopu, która skutecznie zapobiega uszkodzeniom bramy. Dzięki niej brama po uruchomieniu zaczyna poruszać się powoli, po czym zwiększa prędkość, aby pod koniec ruchu zwolnić i cicho się domknąć. Przydatnym elementem działania systemu automatycznych bram garażowych są fotokomórki. Zamontowane po obu stronach wjazdu mają za zadanie wyłączyć napęd, gdy na trasie ruchu bramy pojawi się nagle dziecko, pies, samochód lub inna przeszkoda. Podobną funkcję może pełnić także listwa lub sprzęgło bezpieczeństwa. Niektóre instalacje bram garażowych są wzbogacone także o sygnalizatory, czyli pulsacyjne lampy ostrzegawcze, które informują o otwieraniu i zamykaniu.
Jak dobrać odpowiedni rodzaj napędu?
Automatyczne bramy garażowe są wygodnym i praktycznym rozwiązaniem tylko wtedy, jeśli są obsługiwane przez właściwie dobrany rodzaj napędu. Wybierając napęd, uwzględniamy wymiary skrzydeł, ich ciężar, a także sposób otwierania bramy. Na przykład brama segmentowa boczna potrzebuje napędu możliwego do zamontowania na bocznej ścianie lub nad nadprożem wejścia. Wówczas ramię mechanizmu musi charakteryzować się dużą siłą ciągnięcia i pchania. W przypadku bram uchylnych najważniejszy jest właściwy dobór mocy napędu. Natomiast brama rozwieralna wymaga wykorzystania napędu wzbogaconego o dodatkowe ramiona, które mają za zadanie pchać lub przyciągać skrzydła.